Golden Gate, Muir Woods och Alcatraz

Check!

Igår gjorde vi de mest kända turistattraktionerna. Och jag säger bara det, shit vad trött vi var innan slutet! Jetlag, tidig morgon och sen kväll är inte min melodi direkt.

Golden Gate var sjukt stor och sjukt häftig. Dock var det jättemkt dimma, så vi såg inte så mkt när vi försökte oss till de utsiktsplatser som fanns. Jag hade ju velat ta massa fina bilder!

Muir Woods. Alltså vägen dit, landskapet, utsiktsplatser, och sedan när vi äntligen var framme, TRÄDEN! Vi var fascinerade allihop och det knäpptes väldigt mkt kort! Även atmosfären och luften gjorde det härligt att bara strosa runt. Fredriks kommentar till Muir Woods: ja, nog va dom stor, men inte så stor som en kroksjötall, som morfar skulle sagt!

När vi väl tagit oss tillbaka till San fransisco bestämde vi oss för att köra efter de berömda slingriga gatorna på Lombard street. Där kan man verkligen säga att det var tur det var enkelriktat! Stora hortensior i olika färger prydde varenda sväng och det var verkligen vackert. San fransisco är en vacker stad och man får lite utlandskänsla!

Eftersom vi bara hyrt bilen en dag var vi tvungen att ta oss tillbaka till flygplatsen och lämna tillbaka den. Det var bara ogjort på vägen dit att vi skulle krockat. Jag är nu åkrädd när Jens kör och hoppas att vi slipper åka stadskörning med honom igen. Det tror jag inte vi kommer slippa så det är väl bara att bita ihop. Jag förstår inte grejen men att inte ta det säkra före det osäkra, men jaja..
Det gick oväntat smidigt att hitta tillbaka med bilen, lämna den och ta tunnelbana tillbaka. Dock bor vi inte särskilt nära en tunnelbanestation, så det blev att gå rätt långt till Pier 33 där vi skulle åka ut till alcatraz. För att orka med alcatraz och allt det innebar var vi tvungen att få i oss lite mat. Vi hade 45 min på oss och frågade därför hur länge det skulle ta att få mat. 15-20 min fick vi till svar. Det kändes helt ok så vi tog det. Min och rickards mat kom efter ca 15-20 min, de andras mat kom efter 35-40 min vilket innebar att de fick kasta i sig maten bokstavligt talat. Men vi hann!

Alcatraz, man vet inte riktigt vad man ska säga om det där stället. Rätt häftigt att se, och att höra allt som hänt där ute. Hur fångvaktarnas familjer valde att leva och bo där ute istället för inne på fastlandet. Hur fångarna bodde. Hur de rymde. Hur de åt mat. Hur de varje dag såg och hörde livet i frihet med vetskap om att det var så nära men ändå så långt borta. Tydligen var det jobbigast med att vara fånge på alcatraz om man jämför med andra anstalter. En alcatraztur är något som man bör uppleva.

Efter turen ut till alcatraz tog vi oss in på fishermans wharf. Vi kollade lite på stället och kom fram till att vi skulle gå dit kommande dag istället. Vi satte oss på en pub och eftersom jag tycker det är pinsamt att räkna pengar ville jag helst sjunka genom jorden när 3 av killarna satt länge och diskuterade om hur mkt varje person ska betala.. Det där måste don göra mer diskret i fortsättningen. Usch!
Jag och F bestämde oss för att gå hem när dom andra ville gå vidare, vi var så sjukt trött. Så vi tog en prommis hem. Det var längre än vi trodde men hem kom vi, och vi kunde konstatera att trots en sjukt bra dag så var sängen och duschen otroligt (!!!!!) skön!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0