Lax med blåmögelost och vin/cremefraichesås

Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla den lax-rätten jag lagade igår. Men eftersom jag fått flera frågor om receptet så lägger jag ut det! Det kommer ursprungligen från Mamma så hon får all cred för det!

Laxfiléer
Blåmögelost (Castello använde jag)
1 dl Vitt vin, vitt matlagningsvin eller torr cherry
1 burk Creme fraiche
1 dl Vatten
1 grönsaksbuljongtärning


Blanda vitt vin, vatten och en grönsaksbuljontärning och koka upp. Låt koka till hälften av vätskan kokat bort. Tillsätt sedan creme fraiche och koka ihop. Under tiden lägger du laxfiléerna i en ugnssäker form och skär snitt i dem. Skär mögelost och sätt i skårorna. Häll på vinsåsen och sätt in i ugnen i ca 30 min på ca 200 grader. Färdigt!

Jag kokade potatis och pressade den till. Supergott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0