Malins Kladdkaka

Okej, efter en del efterfrågan får jag väl lov att dela med mig av mitt "hemliga" recept. Eftersom jag oftast höftar ihop mina kakor försöker jag beskriva hur mycket jag tar av varje..

Malins Kladdkaka
(Ugn ca 200 grader i 15-20 min)

2 ägg
3dl Socker
1 msk Vaniljsocker
1 1/2 dl Mjöl
1/2 Stor chokladkaka mörk choklad
(typ marabou)
100g Smält smör

Blanda ägg, socker och vaniljsocker. Vispa inte mer än nödvändigt. Smält sedan chokladen och smöret och blanda det i smeten, blanda sedan i vaniljsocker och mjöl. Vispa inte mer än nödvändigt här heller.
Smörj en form med avtagbara kanter och släng in i mitten av ugnen i 15-20 min. Kakan ska vara "dallrig" när du tar ut den.

Under tiden kakan är i ugnen kan du göra chokladkrämen som ska vara på.

1dl grädde
1/2 Stor chokladkaka mörk
(typ marabou)

Koka upp grädden och lägg sedan i chokladen. Rör om hela tiden så att det inte bränner fast. När du har en jämn chokladsmet är det färdigt. Låt den stå tills den är ljumen, mer kall än varm.

Ta ut kakan.

Låt den stå tills den är kall/ljumen innan du tar bort kanten på formen. Annars rinner den ut.  Vänd den sedan upp och ner på en tallrik eller fat eller var du nu vill ha den.

När chokladsmeten är ljumen och kakan är kall/ljumen kan du smeta på chokladkrämen. Ställ sedan in kakan i kylskåpet och servera den kall tillsammans med vispad grädde. Mumms..

Kommentarer
Postat av: frida

Mamma hade för stor form, behövde inte ens ha den inne i 15 min. den vart inte daldrig. ARG! hehe

Antar att de går bättre nästa gång, hoppas den kommer smaka bra ändå. :)

2008-06-07 @ 17:45:52
URL: http://friidaboman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0